15/30
  • Pages
  • Editions

COLUMN

MARIKE SCHRIJFT

Marike Schooneveldt is adviseur veilig en gezond werk voor de sector Industrie & Agrarisch.

WAT ZEG JE?

Een paar weken geleden werd ik benaderd door een bestuurder van de FNV die worstelde met de veiligheid binnen één van z’n bedrijven. Het probleem: er werkten veel anderstaligen. Herkenbaar?

Het maakt niet uit voor wie je werkt of waar je vandaan komt, het is altijd belangrijk om elkaar te begrijpen. En zeker als het om zaken als veiligheid gaat. In de praktijk gaat het nog wel eens mis.

Nu zijn er verschillende oorzaken van miscommunicatie. Dat kan de taal zijn. Collega’s spreken verschillende talen of – dat komt ook vaak voor – kunnen niet goed duidelijk maken wat zij bedoelen door een beperkte woordenschat. Er zijn in Nederland nog steeds 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Deze mensen hebben moeite met lezen en schrijven en hebben daardoor meestal minder woorden tot hun beschikking.

Behalve de taal kan ook geluid er voor zorgen dat je elkaar niet verstaat: als er veel lawaai is op de werkplek, of juist als je ver van elkaar afstaat en er veel ruis is op de lijn van de portofoon.

Een oplossing kan zijn om plaatjes of gebaren te gebruiken, maar dan moet je wel zeker weten dat iedereen die op dezelfde manier gebruikt. Arbeidsmigranten kennen mogelijk andere gebaren of pictogrammen dan in Nederland gebruikelijk is. Soms worden werkinstructies vertaald of wordt er een veiligheidscursus gegeven in het Pools of Roemeens. Of hiermee ook daadwerkelijk bedrijfsongevallen worden voorkomen is helaas lastig vast te stellen.

Ik vind het in elk geval belangrijk dat ook jij eens stil staat bij de veiligheid in jouw bedrijf. Hoe wordt er in jouw bedrijf omgegaan met anderstaligen? Zijn er wel eens (bijna) ongevallen geweest doordat je elkaar niet begreep? En wanneer je daar als preventiemedewerker of vanuit de ondernemingsraad mee aan de slag gaat, worden daar dan ook de arbeidsmigranten bij betrokken? Alleen dan kun je meteen checken of het nu echt begrepen wordt.

Deze en nog wat andere tips heb ik ook meegegeven aan de bestuurder. Hij gaat dit nu in elk geval op de agenda zetten bij de eerstvolgende bespreking die hij heeft met het bedrijf.

Deel deze pagina